27.5.2020

Kädentaitojen etäopetus

Olen taideteollisuusalan lehtori Sataedussa. Korona siirsi taitojen oppimisen koulusta oppimisesta etäoppimiseen. Tapasin opiskelijat aamulla ja iltapäivällä teamsin kautta ja päivän aikana whatsapissa. Aamulla opiskelijat saivat “päivän puhdetyön”, joka oli joku sellainen käsityötekniikka, jonka ehti päivän aikana toteuttaa. Opiskelijoilla ei ollut työvälineitä käytössään. Materiaalien piti olla ilmaisia ja helposti kotoa löytyviä. Enimmäkseen kierrätysmateriaalia ja luonnon materiaalia. Pienimuotoisen tekemisen lisäksi piti pohtia miten tekniikkaa voisi käyttää isommin eli minkälaisen tuotteen siitä voisi valmistaa tai voisiko siitä tehdä kädentaitojen ohjauskurssin. Pohdittiin hinnoittelua. Omaa työskentelyä jaettiin päivän aikana ryhmän whatsapissa ja kommentoitiin ja ohjattiin muiden tekemistä porukalla. Tämä kasvatti ryhmähenkeä ja opiskelijan ohjaustaidot kehittyivät samalla.
Teimme seuraavanlaisia päivän puhdetöitä: “oksakudontaa” eli haarainen oksa ja niiden väliin luotiin loimi ja sitten se kudottiin. Taittelimme paperista suojaruukkuja. Opimme muutaman nyörinpunontatekniikan, esim. haarukkanyöriä sormilla, makrameesolmeilua ja kruunusolmuja (munkinnyöri). Teimme kukkasomisteita eri materiaaleista. Valmistimme lankalintuja. Teimme erilaisia luonnonmateriaalituotteita ja sommitteluharjoituksia. Kokeilimme mosaiikkia kananmunan kuorista, posliinista, paperista yms. Ompelimme käsin tai jos jollain oli ompelukone stressipusseja, kirjatelineitä, yms. Punottiin kori “sanomalehtipäreistä”. Teimme erilaisia protoja vessapaperirullista. Treenasimme erilaisten tupsujen tekemistä. Teimme kuvansiirtoa eri tekniikoiden avulla. Valmistimme sooda- tai taikataikinaa ja muotoilimme siitä tuotteita. Kokeilimme sokerimaalausta ja miten syntyneitä kuvioita voi hyödyntää kuosin suunnittelussa. Valmistimme paperimassatuotteita. Opiskelimme kännykkävideon tekemistä. Teimme vappukoristeita. Teimme erilaisia tekstiilin suunnittelu harjoituksia. Teimme kortteja. Valmistimme paperihelmistä tuotteita.
Lopuksi jokainen valitsi mieleisen tekniikan ja teki sen avulla viikon puhdetyön eli joku isompi tuote.
Tämä opetti myös ripeyttä ja töihin tarttumisen tärkeyttä. Ei ollut aikaa odottaa “inspiraatiota” vaan piti heti tarttua hommiin kun oli vaan päivä aikaa suunnitella, toteuttaa ja jakaa se muille näkyväksi. Osa teki tästä myös näytön.

Lisätietoja

Suomen käsityön museo

amanuenssi Seija Hahl

seija.hahl@jyvaskyla.fi
014 266 4372
050 311 8886

Pin It on Pinterest